Break News:- Apakah swine flu atau ” selsema babi” atau H1N1?

capt.photo_1242449224214-1-0

Seperti manusia, babi juga boleh mendapat selsema, tetapi virus untuk selsema babi tidak sama seperti virus yang menyerang manusia. Biasanya, swine flu jarang menyerang manusia unless seseorang yang ada direct contact dengan babi. Tetapi.. selsema babi yang terbaru kini, adalah berbeza. Swine flu ini disebabkan sejebis virus babi yang terbaru yang membenarkan penyebaran dari manusia kepada manusia walaupun orang tersebut tidak ada direct contact dengan babi.

Tanda-tanda jangkitan swine flu

-Tanda-tanda swine flu sama dengan tanda-selsema yang biasa. Antaranya:-

*demam, sakit tekak, running nose (selsema), batuk, sakit sendi, sakit tubuh badan,sejuk tubuh badan, pening kepala, cepat letih.

*Ada juga yang mempunyai simptom seperti cirit birit dan muntah-muntah.

-Seseorang akan mempunyai sekurang2 kurang 2 antara tanda di atas. Hanya unjian makmal dapat mengesahkan samada anda pengidap selsema babi atau tidak.

Siapakah yang mudah dijangkiti swine flu?

  • Wanita mengandung
  • Kanak-kanak bawah 12 tahun
  • Mereka yang ada penyakit jantung atau risiko tinggi mendapat sakit jantung
  • Penghidap HIV
  • Mereka yang ada penyakit chronic (sakit buah pinggang, kencing manis)
  • Mereka yang ada mengambil ubatan chemotheraphy, steroid

Cara-cara untuk mencegah penularan swine flu

*Jika terdapat tanda-tanda anda penghidap selsema babi, jangan keluar dari rumah, tutup mulut dan hidung jika bersin, gunakan tissue untuk tutup mulut, buang tissue di tempat sepatutnya, basuh tangan selepas bersin atau batuk.

*Jika anda berada di komuniti yang ada pengidap swine flu, berjumpalah dengan doktor. Doktor akan mengambil sample darah anda untuk mengesahkan anda positif atau negative swine flu. Jika anda didapati positif swine flue, doktor akan prescibe Tamiflu arau Relenza medication.

Kanak-kanak perlu dirawat secepat mungkin jika terdapat tanda-tanda

-Pernafasan yang laju atau susah untuk bernafas

-Kulit kebiru-biruan atau kelabu

-kurang minum air

-Menjadi pasif atau kurang berinteraksi atau kurang ceria

-selsema kemudia menjadi demam dan batuk yang teruk dan berterusan

-Demam dengan bintik-bintik merah

Orang dewasa perlu mendapatkan rawatan segera jika a

-Susah bernafas

-Sakit atau rasa tekanan pada dada dan perut (abdomen)

-Pening secara tiba-tiba

-Confuse, muntah yang teruk dan berterusan

Bagaimana swine flue boleh berjangkit?

-Ia berjangkit melalui udara iaitu apabila seseorang bersin, virus akan berada di udara . Titisan air akibat seseorang yang bersin, boleh melekat pada benda di sekeliling seseorang dan mereka yang bernafas akan menghidu virus yang ada di sekeliling mereka. Melalui sentuhan pula, orang yang memegang benda yang terkena titisan air tersebut, kemunkinan akan menyentuh mata, hidung, kulit orang lain atau diri sendiri. Dari situ.. jangkitan akan berterusan. Oleh itu… hand hygine amat penting. Basuh tangan setiap kali memegang sesuatu.

Mereka yang dijangkiti boleh bermula menyebarkan virus ini mampu menyebarkan walaupun tanpa simptom bermula sehingga tujuh hari selepas tanda2 selsema.


28 responses to “Break News:- Apakah swine flu atau ” selsema babi” atau H1N1?

  1. Salam Ogy… Kat malaysia pun dah ada dah kes swine flu..dah 2 kes dah..Skrg ni kena berhati-hati la..sbb skrg ni kerajaan tengah mengesan semua penumpang yang naik pesawat yang sama dengan pesakit tersebut.. Waduh… Bisa bikin ribut nih bu ogy…hee…

    • erm ahlilnujum insyaallah kat MALAYSIA kita masih lagi selamat walau dah ada 2 kes.Kerajaan telah mengambil langkah aktif untuk menangani wabak ini.rakyat tidak perlu gusar.KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA sentiasa bertindak proaktif untuk melindungi kesihatan masyarakat umum.

      terima kasih kepada Jururawat MALAYSIA yang bertugas penuh dedikasi di pintu2 masuk negara untuk mengesan kemungkinan penumpang membawa H1N1. begitu juga jururawat MALAYSIA di hospital yang bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan wujudnya kes H1N1. terima kasih kepada seluruh petugas kesihatan moga Allah s.w.t membalas dengan gajaran yang lebih bermakna di akhirat,terima kasih kepada jururawat di MALAYSIA kerana sungguh berdedikasi di saat begini terus berkhidmat dengan ikhlas tanpa memikir soal gaji yang di perolehi.

  2. virus H1N1 adalah projek x dari yahudi dan amerika. Bahan genetik atau genome virus boleh dimanupulasikan utk tujuan2 tertentu. Nurse tak tau kaeadah ni sebab hangpa tak belajar molecular biologi. Kalau cerita lebih2 pun korang takkan faham.

    so…company perubatan yahudi dan amerika yg hampir lingkup disebabkan kejatuhan ekonomi amerika, melepaskan virus ini ke persekitaran manusia di mana negara sasaran adalah mexico. Tapi malang bagi amerika apabila mangsa pertama penduduk mexico ini adalah rakyat amerika sendiri yg bercuti di mexico kemudian membawa virus tersebut ke amerika.

    sebenarnya virus tersebut telah lama berada dlm simpanan dan beratus2 virus lagi disimpan utk dijadikan senjata dan akan digunakan bila diperlukan.

    tak hairan jika baru seminggu H1N1 berada dipasaran, vaksinnya sudah boleh didapati.

    Inilah mainan negara yahudi dan amerika dan negara arab saudi tempat u cari makan dan yg u agung2kan adalah barua yahudi dan amerika no. 1.

    FIKIRKANLAH WAHAI OGY. GUNAKAN AKAL BUKAN GUNA NAFSU.

    • hei budak bota.. aku pun tau ler bab ni…. cuma aku mls nak kecoh2…. psl dari mana aku dapat mkn dapat gaji.. kau jangan ler pertikai kan.. tu periuk nasi aku..asalkan aku tak makan dari hasil haram..seperti judi ..arak… itu sudah bagus… aku kerja ikhlas..dengan niat untuk kesenagan diri aku dengan family aku. aku tak pernah minta dari kau. tapi kau kena ingat juga, kerajaan malaysia pun ada deal dengan amerika. cuma u yang tak nak amik tau…

      • bukan nak mempertikai cuma ingin mengingati sesama islam. almaklumla sifat semulajadi manusia. Bila duit dah banyak, senang sikit, mula lupa asal-usul dan lupa dgn sahabat2 yg bergaji kecil kalau nak dibandingkan dgn gaji RM11K tu…

      • budak bota..kau tak kenal aku..aku tak kenal ko.. so cara ko kondemn aku.. macam lah aku ni lupa daratan dengan gaji yang aku dapat. aku tak suka nak kecoh2 bab ni.. tapi disebabkan ko ni mulut celupar..aku terpaksa pertahan kan diri aku… macam lah aku kerja nurse kat luar negara ni hina sangat di mata kau… kau kena ingat..nasib seseorang memang tuhan yang tentukan.. tapi sebagai manusia..kita sendiri patut berusaha dan mencorakkan.. asalkan kita ingat asal usul kita. ada aku kata aku tak kenang kerajaan malaysia?

      • tabik dan hormat kepada jururawat yang bertugas di MALAYSIA yang penuh dedikasi.saya setuju dgn budak bota.

  3. untuk pengetahuan ogy MALAYSIA lantang mengkritik dalam banyak hal berbanding negara2 arab yang terus membisu dalam hal palestin,iraq.MALAYSIA tidak ada deal dalam hal-hal yang memudharatkan rakyat,agama dan atarabangsa.itu hakikat wajib di terima.

    Dalam kes GAZA,MALAYSIA cukup keras dan tegas berbanding negara arab.

    • alah malaysia pun sama.. ni mesti ko byk baca surat khabar berita harin, utusan malaysia, buletin tv3… setakat dok laung2kan… hentam2 camtu tanpa tindakan.. malaysia pun serupa dengan saudi.

      • adalah amat malang bila cakap tanpa fakta.

        telah tercatat dalam sejarah MALAYSIA iaitu sebuah sidang khas parlimen telah di adakan di mana seluruh ahli parlimen bn dan pr sebulat suara, mengutuk sekeras-kerasnya tindakan zalim Israel menyerang GAZA.ini bermakna satu kenyataan rasmi dari MALAYSIA menentang kezaliman dan menyokong keamanan sejagat.

        rakyat MALAYSIA telah memboikot segala produk yang bersekongkol dengan zionis,ia telah mendapat sambutan seluruh rakyat MALAYSIA tanpa mengira fahaman.Ia telah memberi impak yang besar kepada seluruh syarikat2 terbabit sehingga syarikat terbabik mengalami kerugian.

        Atas premis ini maka telah tertolak kenyaatan ogy.

      • adalah amat malang bila cakap tanpa fakta.

        telah tercatat dalam sejarah MALAYSIA iaitu sebuah sidang khas parlimen telah di adakan di mana seluruh ahli parlimen bn dan pr sebulat suara, mengutuk sekeras-kerasnya tindakan zalim Israel menyerang GAZA.ini bermakna satu kenyataan rasmi dari MALAYSIA menentang kezaliman dan menyokong keamanan sejagat.

        rakyat MALAYSIA telah memboikot segala produk yang bersekongkol dengan zionis,ia telah mendapat sambutan seluruh rakyat MALAYSIA tanpa mengira fahaman.Ia telah memberi impak yang besar kepada seluruh syarikat2 terbabit sehingga syarikat terbabit mengalami kerugian.

        Atas premis ini maka telah tertolak kenyaatan ogy.

  4. Wah korang ni…gaduh macam budak2..kesian ogy..hehe… tapi apa yang diaorang cakap tu ada betulnya jugak ogy cuma cara penyampaian je yang agak agresif..hehe..sabarrrrr!!!!

  5. takpe la ogy..rezeki dibumi allah ini luas.. terpulang bagaimana dan dimana kita mendapatkannya dengan cara yang HALAL..MAHA SUCI ALLAH MAHA MENGETAHUI akan tiap sesuatu yang kita kerjakan..kesudahan yang baik adalah bagi orang yang beriman…

    • betul…. saya kerja di saudi haram ker? aku nak tanya budak bota skit… ada aku jual arak..jual dadah…. aku dapat rezeki halal…maybe indirect saudi adalah pro amerika..aku tak boleh nak deny bab tu… tapi malaysia pun secara indirect ada kerjasama dengan amerika. ko jer yang tak tau sbb ko pun kurang membaca. ko amik bulat2 dari apa yang ko baca jer.

      • MALAYSIA berurusan dengan amerika dalam bidang perdagangan, semua negara berdagang dengan amerika.ia tidak boleh elakkan.semua negara di dunia ini berdagang dgn amerika.pejabat PBB juga di new york amerika.

        TETAPI MALAYSIA tidak akan berurusan dalam segala hal yang yang memudharatkan agama,rakyat dan masyrakat dunia.MALAYSIA tidak kira pihak kerajaan dan pakatan rakyat lantang mengkritik amerika,menolak tindak tanduk yang bertentangan dengan keamanan sejagat.

        MALAYSIA menentang keras pencerobohan ke atas iraq sejak dari perang teluk yang pertama.begitu juga kezaliman di gaza.seluruh rakyat tanpa fahaman kepartian bersatu.ia kebenaran yang tidak boleh dinafikan.

      • sila kemukakan bukti.jangan buat satu tuduhan melulu kepada MALAYSIA yang tercinta.pemimpin mungkin boleh buat silap.tetapi hakikat tetap hakikat MALAYSIA tetap tidak menyokong sebarang bentuk yang memudharatkan agama,rakayat dan masyarakat antarabangsa.

      • sokong!!!!!!!!!..Pemimpin mungkin buat kesilapaN..namuN MALAYSIA sentiasa dihati..andai ade rasa tidak puas hati..sila kemukakan bukti2 yang munasabah..peace~

  6. Mana buktinya wahai cik ogy? Bukti….Bukti…Kami di malaysia nak bukti…Bagi lah bukti dalam bentuk surat layang pun takpe…hehe…haha…

  7. salam,macam menarik plak diskusi neh..ape2 pon OGy xbley r kutuk MALAYSIA macam tuh..memang betul anda mencari rezeki yg halal disana…namun jangan r plak merperkecilkan negara sendri…bak kata org HUJAN EMAS dINEGERI ORANG, HUJAN BATU DNEGERI SENDIRI..baik lagi negeri sendiri~..n jgn underestimate semangat patriotik yg insan2 diatas cuba ketengahkan kerana semangat PATRIOTIK tuh sgt penting..neway, syabas untuk information yg anda kongsikan dilaman ini…

  8. tetiba jmp site ni..
    nk search mcmn tanda2 jangkitan…
    tetiba jmp site ni..
    well tatau krg gaduh pasal ape…
    yg penting kite sesama umat islam jangan brgaduh…
    punca spt ini blh menyebabkan umat islam jatuh…
    kita sendiri tidak bolh berdamai dan bersatu…
    ape salahnya nasihat menasihati…😉

  9. salam, hehehe… seronok lak tgk korang ni, yg sorang menegak kan keadilan, yg sorang lagi pon nak menegak kan keadilan, sampai terlupa akan tanah air dah tanah tumpah darah bangsa dan agama sendiri. pelik kan.
    ini lah satu contoh yg mana kacang dah lupakan kulit, dan satu contoh yg agak kurang bagus untuk rakyat2 MALAYSIA yg tgh duduk kat MALAYSIA, macam mana anak MALAYSIA, datang negara org, pastu carik makan kat sana, tup2 bila kene kutuk sikit, trus hentam cukup2. sehingga kan negara sendiri pun kene hentam. kalau org cakap melayu mudah lupa, inilah contoh terbaik yg ada (OGY la). mmg laa boleh cakap rezki tu halal, sbb dapat income sampai 11K, cubalah bayangkan, kalau cik ogy dapa income 1.5K ke? mmg dapat dikonfirm kan yg cik ogy akan backing MALAYSIA dlm hal ni. pastu cakap saudi tu camtu lah camni lah… kan…kan… kan… hehehe… dik:D jgn laa lupa akan tanah tumpah nya darah awak tu ketika dilahir kan dulu:D, kita ni walau pun kurang harta, tapi biar kaya budi bahasa. kalau ada org buat tuduhan camtu jgn la trus nak hentam org. fikir la kan, awak tu mmg ada kat negara sekutu US, terima kenyataan. mmg negara tu mcm tu, dan awak pulak tak yah nak menghentam MALAYSIA, yang mana kat MALAYSIA ni la ada acuan untuk membuat dan melahirkan diri awak tu:D….

    ok ye…:D
    jgn marah:D
    itu je nak bg tahu:D
    assalamualaikum:D
    SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR & BATIN :d

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s